Vision for Overlund Skole
Værdiregelsæt
Overlund Skole vil med dette værdiregelsæt sætte rammen for, hvilke forventninger børn, unge, forældre, medarbejdere og ledere på Overlund Skole har til hinanden i forhold til skolegang og SFO.
Overlund Skole er et læringssted, hvor alle bliver så dygtige som muligt og omgås hinanden i sunde fællesskaber, der bygger på tillid og respekt.
Overlund skole skal således være et godt sted at være og et godt sted at lære.
Overlund Skole baserer sit virke på 4 grundlæggende værdier:
Fællesskab · Faglighed · Trivsel · Ordentlighed |
Fællesskab | På Overlund Skole er fællesskab fundamentet for trivsel – og gennem sunde læringsfællesskaber skaber vi tryghed til læring. - Vi er nærværende og anerkendende i mødet med hinanden.
- Vi forpligter os til fællesskabet.
- Vi understøtter forskellighed i fællesskabet.
|
Faglighed | På Overlund Skole er læring i centrum af alle aktiviteter – og gennem varierende læringsmiljøer inspirerer vi til kreativ tænkning, høj faglighed og plads til fordybelse. - Vi motiverer nysgerrighed, videbegærlighed og handlekraft.
- Vi fremhæver læring frem for resultat.
- Vi er stolte af det, vi gør.
|
Trivsel | På Overlund Skole prioriterer vi den enkelte i fællesskabet – og gennem nærvær og anerkendelse styrker vi trivsel. - Vi har alle værdi.
- Vi fremhæver hinandens ressourcer.
- Vi praktiserer medindflydelse.
- Vi understøtter social mestring.
|
Ordentlighed | På Overlund Skole tager vi ansvar. Vi udviser gensidig respekt og omsorg for hinanden og for vores skole. - Vi har tillid til hinanden.
- Vi er engagerede og professionelle.
- Vi taler til hinanden og ikke om hinanden.
- Vi passer på vores skole
|
Fællesskab Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad? | På Overlund Skole er fællesskab fundamentet for trivsel – og gennem sunde læringsfællesskaber skaber vi tryghed til læring. - Vi er nærværende og anerkendende i mødet med hinanden.
- Vi forpligter os til fællesskabet.
- Vi understøtter forskellighed i fællesskabet.
|
Elever | - Alle må være med i fællesskabet
- Alle må være en del af fællesskabet
- Plads til alle typer/ personer
- Vi holder ikke nogen udenfor
|
Forældre | Som forældre til elever på Overlund Skole hjælper vi hinanden til at give børnene lige vilkår for at være en del af fællesskabet. - Vi hilser på elever, forældre og medarbejdere, når vi møder hinanden på og udenfor skolen.
- Vi Inkluderer alle klassens børn og vi bakker op om fælles aktiviteter.
|
Medarbejdere | - Vi hilser på kollegaer, børn og forældre
- Vi er venlige og imødekommende
- Vi hjælper hinanden
- Vi overholder fælles aftaler og regelsæt
- Vi prioriterer sociale arrangementer
|
Ledelse | - Vi faciliterer sunde læringsfællesskaber og sociale fællesskaber for skolens elever
- Vi tilbyder professionelle arbejdsfællesskaber og social trivsel for skolens ansatte
- Vi skaber ansvarsbevidste forældrefællesskaber, der understøtter elevernes trivsel i klassefællesskabet.
- Vi opsøger og tilbyder hjælp, når der er brug for det
|
Faglighed Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad? | På Overlund Skole er læring i centrum af alle aktiviteter – og gennem varierende læringsmiljøer inspirerer vi til kreativ tænkning, høj faglighed og plads til fordybelse. - Vi motiverer nysgerrighed, videbegærlighed og handlekraft.
- Vi fremhæver læring frem for resultat.
- Vi er stolte af det, vi gør.
|
Elever | - Det vigtigste er at gøre sit bedste, ikke hvilken karakter man får.
- Eleverne bidrager til undervisningens indhold – og der bliver lyttet til elevernes ønsker til undervisningen.
|
Forældre | Vi interesserer os for, hvad vores børn arbejder med i skolen og støtter op omkring de enkelte opgaver. - Vi understøtter udviklingen i læring og anerkender, at læring tager tid.
- Vi bidrager til den gode historie om Overlund Skole.
|
Medarbejdere | - Vi er organiseret i team
- Vi planlægger og videndeler på tværs
- Vi tager udgangspunkt i barnets deltagelsesforudsætninger og faglige udgangspunkt
- Vi spørger og tilbyder hjælp
- Vi følger med udviklingen
- Vi efter- og videreuddanner os
- Vi opsøger viden gennem kollegial- og ledelsesmæssig sparring samt relevant uddannelse og litteratur.
- Vi praktiserer variation i undervisningen
|
Ledelse | Som ledelse prioriterer vi progression i elevernes og alle ansattes læring og faglighed. - Vi understøtter lærerne i at sikre en professionel og tidssvarende undervisning.
- Vi sikrer personalets individuelle faglige udvikling samt fælles faglig, pædagogisk eller didaktisk opkvalificering.
- Vi understøtter læringsprocesser, hvor alle kan udvikle deres fulde potentiale og blive så dygtige som muligt.
|
Trivsel Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad? | På Overlund Skole prioriterer vi den enkelte i fællesskabet – og gennem nærvær og anerkendelse styrker vi trivsel. - Vi har alle værdi.
- Vi fremhæver hinandens ressourcer.
- Vi praktiserer medindflydelse.
- Vi understøtter social mestring.
|
Elever | - Vi støtter hinanden - klassen, årgangen og skolen
- Eleverne hjælper hinanden
- Lærerne hjælper, gennem deres professionalisme, til at eleverne trives
|
Forældre | - Vi taler pænt om elever, forældre og skolens personale.
- Vi hjælper vores børn med at nuancere oplevelser i skolen og i fritiden.
|
Medarbejdere | - Vi anerkender hinandens indsats og gode arbejde
- Vi tager hånd om konflikter
- Vi ser de positive kvaliteter i hinanden
- Vi accepterer alle, men ikke alt
|
Ledelse | Som ledelse ønsker vi, at vores adfærd afspejler, at: - Vi kærer os om den enkelte elev, forældres eller ansattes trivsel på Overlund Skole
- Vi ser alle elever, forældre og ansatte som individuelle mennesker med individuelt behov for at trives
- Vi inddrager elevråd, MED-udvalg og bestyrelse i beslutninger vedrørende trivsel i fællesskabet
- Vi lytter til elevernes, forældrenes og medarbejdernes synspunkter
|
Ordentlighed Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad? | På Overlund Skole tager vi ansvar. Vi udviser gensidig respekt og omsorg for hinanden og for vores skole. - Vi har tillid til hinanden.
- Vi er engagerede og professionelle.
- Vi taler til hinanden og ikke om hinanden.
- Vi passer på vores skole
|
Elever | - Vi opfører os ordentligt overfor hinanden og de ting som er på skolen
- Vi passer på vores ting
- Vi behandler ting og mennesker med respekt
|
Forældre | Vi går som forældre forrest og forventer, at vores børn behandler skolens inventar med respekt. - Vi har tillid til skolens personale og det arbejde, de udfører.
- Vi bidrager til at løse eventuelle konflikter i opløbet.
- Vi taler pænt om elever, forældre og skolens personale.
|
Medarbejdere | - Vi overholder aftaler
- Vi passer på vores ting og vores skolen
- Vi har et ressourceorienteret sprog
- Vi har tillid til børn og forældre
|
Ledelse | Som ledelse efterstræber vi at møde det enkelte menneske i øjenhøjde. - Vi er nysgerrige på de individuelle behov, og arbejder for at finde løsninger for den enkelte ind i fællesskabet.
- Vi håndterer alle henvendelser professionelt, og griber til handling, når der kræves.
- Vi tager ansvar for det, der sker på skole og i SFO, og vi inddrager forældre og elever i løsningsmuligheder.
- Vi taler til hinanden med respekt, og vi behandler vores ting/omgivelser med respekt.
|