Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Mobil menu

Mere om skolens vision og værdiregelsæt

 

Vision for Overlund Skole

Overlund Skole - Sammen skaber vi tryghed til læring

Værdiregelsæt

Overlund Skole vil med dette værdiregelsæt sætte rammen for, hvilke forventninger børn, unge, forældre, medarbejdere og ledere på Overlund Skole har til hinanden i forhold til skolegang og SFO.

Overlund Skole er et læringssted, hvor alle bliver så dygtige som muligt og omgås hinanden i sunde fællesskaber, der bygger på tillid og respekt.

Overlund skole skal således være et godt sted at være og et godt sted at lære.

 

Overlund Skole baserer sit virke på 4 grundlæggende værdier:

Fællesskab · Faglighed · Trivsel · Ordentlighed

Fællesskab

 

 

 

På Overlund Skole er fællesskab fundamentet for trivsel – og gennem sunde læringsfællesskaber skaber vi tryghed til læring.

  • Vi er nærværende og anerkendende i mødet med hinanden.
  • Vi forpligter os til fællesskabet.
  • Vi understøtter forskellighed i fællesskabet.
Faglighed

På Overlund Skole er læring i centrum af alle aktiviteter – og gennem varierende læringsmiljøer inspirerer vi til kreativ tænkning, høj faglighed og plads til fordybelse.

  • Vi motiverer nysgerrighed, videbegærlighed og handlekraft.
  • Vi fremhæver læring frem for resultat.
  • Vi er stolte af det, vi gør.

Trivsel

 

På Overlund Skole prioriterer vi den enkelte i fællesskabet – og gennem nærvær og anerkendelse styrker vi trivsel.

  • Vi har alle værdi.
  • Vi fremhæver hinandens ressourcer.
  • Vi praktiserer medindflydelse.
  • Vi understøtter social mestring.
Ordentlighed

På Overlund Skole tager vi ansvar. Vi udviser gensidig respekt og omsorg for hinanden og for vores skole.

  • Vi har tillid til hinanden.
  • Vi er engagerede og professionelle.
  • Vi taler til hinanden og ikke om hinanden.
  • Vi passer på vores skole

 

Fællesskab

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole er fællesskab fundamentet for trivsel – og gennem sunde læringsfællesskaber skaber vi tryghed til læring.

  • Vi er nærværende og anerkendende i mødet med hinanden.
  • Vi forpligter os til fællesskabet.
  • Vi understøtter forskellighed i fællesskabet.

Elever

  • Alle må være med i fællesskabet
  • Alle må være en del af fællesskabet
  • Plads til alle typer/ personer
  • Vi holder ikke nogen udenfor

Forældre

Som forældre til elever på Overlund Skole hjælper vi hinanden til at give børnene lige vilkår for at være en del af fællesskabet. 

  • Vi hilser på elever, forældre og medarbejdere, når vi møder hinanden på og udenfor skolen.
  • Vi Inkluderer alle klassens børn og vi bakker op om fælles aktiviteter.

Medarbejdere

  • Vi hilser på kollegaer, børn og forældre
  • Vi er venlige og imødekommende
  • Vi hjælper hinanden
  • Vi overholder fælles aftaler og regelsæt
  • Vi prioriterer sociale arrangementer

Ledelse

  • Vi faciliterer sunde læringsfællesskaber og sociale fællesskaber for skolens elever
  • Vi tilbyder professionelle arbejdsfællesskaber og social trivsel for skolens ansatte
  • Vi skaber ansvarsbevidste forældrefællesskaber, der understøtter elevernes trivsel i klassefællesskabet.
  • Vi opsøger og tilbyder hjælp, når der er brug for det

 

Faglighed

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole er læring i centrum af alle aktiviteter – og gennem varierende læringsmiljøer inspirerer vi til kreativ tænkning, høj faglighed og plads til fordybelse.

  • Vi motiverer nysgerrighed, videbegærlighed og handlekraft.
  • Vi fremhæver læring frem for resultat.
  • Vi er stolte af det, vi gør.

Elever

  • Det vigtigste er at gøre sit bedste, ikke hvilken karakter man får.
  • Eleverne bidrager til undervisningens indhold – og der bliver lyttet til elevernes ønsker til undervisningen.

Forældre

Vi interesserer os for, hvad vores børn arbejder med i skolen og støtter op omkring de enkelte opgaver.

  • Vi understøtter udviklingen i læring og anerkender, at læring tager tid.
  • Vi bidrager til den gode historie om Overlund Skole.

Medarbejdere

  • Vi er organiseret i team
  • Vi planlægger og videndeler på tværs
  • Vi tager udgangspunkt i barnets deltagelsesforudsætninger og faglige udgangspunkt
  • Vi spørger og tilbyder hjælp
  • Vi følger med udviklingen
  • Vi efter- og videreuddanner os
  • Vi opsøger viden gennem kollegial- og ledelsesmæssig sparring samt relevant uddannelse og litteratur.
  • Vi praktiserer variation i undervisningen

Ledelse

Som ledelse prioriterer vi progression i elevernes og alle ansattes læring og faglighed.

  •  Vi understøtter lærerne i at sikre en professionel og tidssvarende undervisning.
  •  Vi sikrer personalets individuelle faglige udvikling samt fælles faglig, pædagogisk eller didaktisk opkvalificering.
  • Vi understøtter læringsprocesser, hvor alle kan udvikle deres fulde potentiale og blive så dygtige som muligt.

 

Trivsel

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole prioriterer vi den enkelte i fællesskabet – og gennem nærvær og anerkendelse styrker vi trivsel.

  • Vi har alle værdi.
  • Vi fremhæver hinandens ressourcer.
  • Vi praktiserer medindflydelse.
  • Vi understøtter social mestring.

Elever

  • Vi støtter hinanden - klassen, årgangen og skolen
  • Eleverne hjælper hinanden
  • Lærerne hjælper, gennem deres professionalisme, til at eleverne trives

Forældre

  • Vi taler pænt om elever, forældre og skolens personale.
  • Vi hjælper vores børn med at nuancere oplevelser i skolen og i fritiden.

Medarbejdere

  • Vi anerkender hinandens indsats og gode arbejde
  • Vi tager hånd om konflikter
  • Vi ser de positive kvaliteter i hinanden
  • Vi accepterer alle, men ikke alt

Ledelse

Som ledelse ønsker vi, at vores adfærd afspejler, at:

  • Vi kærer os om den enkelte elev, forældres eller ansattes trivsel på Overlund Skole
  • Vi ser alle elever, forældre og ansatte som individuelle mennesker med individuelt behov for at trives
  • Vi inddrager elevråd, MED-udvalg og bestyrelse i beslutninger vedrørende trivsel i fællesskabet
  • Vi lytter til elevernes, forældrenes og medarbejdernes synspunkter

 

Ordentlighed

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole tager vi ansvar. Vi udviser gensidig respekt og omsorg for hinanden og for vores skole.

  • Vi har tillid til hinanden.
  • Vi er engagerede og professionelle.
  • Vi taler til hinanden og ikke om hinanden.
  • Vi passer på vores skole

Elever

  • Vi opfører os ordentligt overfor hinanden og de ting som er på skolen
  • Vi passer på vores ting
  • Vi behandler ting og mennesker med respekt

Forældre

Vi går som forældre forrest og forventer, at vores børn behandler skolens inventar med respekt.

  • Vi har tillid til skolens personale og det arbejde, de udfører.
  • Vi bidrager til at løse eventuelle konflikter i opløbet.
  • Vi taler pænt om elever, forældre og skolens personale.

Medarbejdere

  • Vi overholder aftaler
  • Vi passer på vores ting og vores skolen
  • Vi har et ressourceorienteret sprog
  • Vi har tillid til børn og forældre

Ledelse

Som ledelse efterstræber vi at møde det enkelte menneske i øjenhøjde.

  • Vi er nysgerrige på de individuelle behov, og arbejder for at finde løsninger for den enkelte ind i fællesskabet.
  • Vi håndterer alle henvendelser professionelt, og griber til handling, når der kræves.
  • Vi tager ansvar for det, der sker på skole og i SFO, og vi inddrager forældre og elever i løsningsmuligheder.
  • Vi taler til hinanden med respekt, og vi behandler vores ting/omgivelser med respekt.