Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mere om skolens vision og værdiregelsæt

Vision for Overlund Skole

Værdiregelsæt

Overlund Skole vil med dette værdiregelsæt sætte rammen for, hvilke forventninger børn, unge, forældre, medarbejdere og ledere på Overlund Skole har til hinanden i forhold til skolegang og SFO.

Overlund Skole er et læringssted, hvor alle bliver så dygtige som muligt og omgås hinanden i sunde fællesskaber, der bygger på tillid og respekt.

Overlund skole skal således være et godt sted at være og et godt sted at lære.

 

Overlund Skole baserer sit virke på 4 grundlæggende værdier:

 

Fællesskab · Faglighed · Trivsel · Ordentlighed

 

Fællesskab

 

 

 

På Overlund Skole er fællesskab fundamentet for trivsel – og gennem sunde læringsfællesskaber skaber vi tryghed til læring.

  • Vi er nærværende og anerkendende i mødet med hinanden.

  • Vi forpligter os til fællesskabet.

  • Vi understøtter forskellighed i fællesskabet.

Faglighed

På Overlund Skole er læring i centrum af alle aktiviteter – og gennem varierende læringsmiljøer inspirerer vi til kreativ tænkning, høj faglighed og plads til fordybelse.

  • Vi motiverer nysgerrighed, videbegærlighed og handlekraft.

  • Vi fremhæver læring frem for resultat.

  • Vi er stolte af det, vi gør.

Trivsel

 

På Overlund Skole prioriterer vi den enkelte i fællesskabet – og gennem nærvær og anerkendelse styrker vi trivsel.

  • Vi har alle værdi.

  • Vi fremhæver hinandens ressourcer.

  • Vi praktiserer medindflydelse.

  • Vi understøtter social mestring.

Ordentlighed

På Overlund Skole tager vi ansvar. Vi udviser gensidig respekt og omsorg for hinanden og for vores skole.

  • Vi har tillid til hinanden.

  • Vi er engagerede og professionelle.

  • Vi taler til hinanden og ikke om hinanden.

  • Vi passer på vores skole

 

Fællesskab

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole er fællesskab fundamentet for trivsel – og gennem sunde læringsfællesskaber skaber vi tryghed til læring.

Vi er nærværende og anerkendende i mødet med hinanden.

Vi forpligter os til fællesskabet.

Vi understøtter forskellighed i fællesskabet.

Elever

  • Alle må være med i fællesskabet

  • Alle må være en del af fællesskabet

  • Plads til alle typer/ personer

  • Vi holder ikke nogen udenfor

Forældre

Som forældre til elever på Overlund Skole hjælper vi hinanden til at give børnene lige vilkår for at være en del af fællesskabet. 

  • Vi hilser på elever, forældre og medarbejdere, når vi møder hinanden på og udenfor skolen.

  • Vi Inkluderer alle klassens børn og vi bakker op om fælles aktiviteter.

Medarbejdere

  • Vi hilser på kollegaer, børn og forældre

  • Vi er venlige og imødekommende

  • Vi hjælper hinanden

  • Vi overholder fælles aftaler og regelsæt

  • Vi prioriterer sociale arrangementer

Ledelse

  • Vi faciliterer sunde læringsfællesskaber og sociale fællesskaber for skolens elever

  • Vi tilbyder professionelle arbejdsfællesskaber og social trivsel for skolens ansatte

  • Vi skaber ansvarsbevidste forældrefællesskaber, der understøtter elevernes trivsel i klassefællesskabet.

  • Vi opsøger og tilbyder hjælp, når der er brug for det

 

Faglighed

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole er læring i centrum af alle aktiviteter – og gennem varierende læringsmiljøer inspirerer vi til kreativ tænkning, høj faglighed og plads til fordybelse.

Vi motiverer nysgerrighed, videbegærlighed og handlekraft.

Vi fremhæver læring frem for resultat.

Vi er stolte af det, vi gør.

Elever

  • Det vigtigste er at gøre sit bedste, ikke hvilken karakter man får.

  • Eleverne bidrager til undervisningens indhold – og der bliver lyttet til elevernes ønsker til undervisningen.

Forældre

Vi interesserer os for, hvad vores børn arbejder med i skolen og støtter op omkring de enkelte opgaver.

  • Vi understøtter udviklingen i læring og anerkender, at læring tager tid.

  • Vi bidrager til den gode historie om Overlund Skole.

Medarbejdere

  • Vi er organiseret i team

  • Vi planlægger og videndeler på tværs

  • Vi tager udgangspunkt i barnets deltagelsesforudsætninger og faglige udgangspunkt

  • Vi spørger og tilbyder hjælp

  • Vi følger med udviklingen

  • Vi efter- og videreuddanner os

  • Vi opsøger viden gennem kollegial- og ledelsesmæssig sparring samt relevant uddannelse og litteratur.

  • Vi praktiserer variation i undervisningen

Ledelse

Som ledelse prioriterer vi progression i elevernes og alle ansattes læring og faglighed.

  •  Vi understøtter lærerne i at sikre en professionel og tidssvarende undervisning.

  •  Vi sikrer personalets individuelle faglige udvikling samt fælles faglig, pædagogisk eller didaktisk opkvalificering.

  • Vi understøtter læringsprocesser, hvor alle kan udvikle deres fulde potentiale og blive så dygtige som muligt.

 

Trivsel

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole prioriterer vi den enkelte i fællesskabet – og gennem nærvær og anerkendelse styrker vi trivsel.

Vi har alle værdi.

Vi fremhæver hinandens ressourcer.

Vi praktiserer medindflydelse.

Vi understøtter social mestring.

Elever

  • Vi støtter hinanden - klassen, årgangen og skolen

  • Eleverne hjælper hinanden

  • Lærerne hjælper, gennem deres professionalisme, til at eleverne trives

Forældre

  • Vi taler pænt om elever, forældre og skolens personale.

  • Vi hjælper vores børn med at nuancere oplevelser i skolen og i fritiden.

Medarbejdere

  • Vi anerkender hinandens indsats og gode arbejde

  • Vi tager hånd om konflikter

  • Vi ser de positive kvaliteter i hinanden

  • Vi accepterer alle, men ikke alt

Ledelse

Som ledelse ønsker vi, at vores adfærd afspejler, at:

  • Vi kærer os om den enkelte elev, forældres eller ansattes trivsel på Overlund Skole

  • Vi ser alle elever, forældre og ansatte som individuelle mennesker med individuelt behov for at trives

  • Vi inddrager elevråd, MED-udvalg og bestyrelse i beslutninger vedrørende trivsel i fællesskabet

  • Vi lytter til elevernes, forældrenes og medarbejdernes synspunkter

 

Ordentlighed

Hvordan implementerer vi værdien i praksis? – hvem har ansvar for hvad?

På Overlund Skole tager vi ansvar. Vi udviser gensidig respekt og omsorg for hinanden og for vores skole.

Vi har tillid til hinanden.

Vi er engagerede og professionelle.

Vi taler til  hinanden og ikke om hinanden.

Vi passer på vores skole

Elever

  • Vi opfører os ordentligt overfor hinanden og de ting som er på skolen

  • Vi passer på vores ting

  • Vi behandler ting og mennesker med respekt

Forældre

Vi går som forældre forrest og forventer, at vores børn behandler skolens inventar med respekt.

  • Vi har tillid til skolens personale og det arbejde, de udfører.

  • Vi bidrager til at løse eventuelle konflikter i opløbet.

  • Vi taler pænt om elever, forældre og skolens personale.

Medarbejdere

  • Vi overholder aftaler

  • Vi passer på vores ting og vores skolen

  • Vi har et ressourceorienteret sprog

  • Vi har tillid til børn og forældre

Ledelse

Som ledelse efterstræber vi at møde det enkelte menneske i øjenhøjde.

  • Vi er nysgerrige på de individuelle behov, og arbejder for at finde løsninger for den enkelte ind i fællesskabet.

  • Vi håndterer alle henvendelser professionelt, og griber til handling, når der kræves.

  • Vi tager ansvar for det, der sker på skole og i SFO, og vi inddrager forældre og elever i løsningsmuligheder.

  • Vi taler til hinanden med respekt, og vi behandler vores ting/omgivelser med respekt.