Faseinddeling:
Fase 1:
- Eleven har kendskab til og er bevidst om eget læseniveau
- Eleven har viden om og kan anvende enkle læsestrategier. Fx forlyd, billeder, stavelsesinddeling
- Eleven har viden om førlæsningsstrategier. Fx forside, indholdsfortegnelse, titel, emne)
- Eleven kan kende forskel på en skønlitterær og en faglitterær tekst i forhold til opbygning, indhold og kendskab til tekstens formål
- Eleven kan relatere sin egen verden til teksters indhold
- Eleven har kendskab til hjemmesiders opbygning
- Eleven kan tale om teksters tema
- LIX: 5-10
Test:
Ordlæs 1
Tekstlæseprøve: Løven og musen
Fase 2
- Eleven har viden om og kan anvende enkle førlæsningsstrategier, fx titel, forsideillustration, indholdsfortegnelse, emne.
- Eleven har viden om og kan referere teksters indhold (hvem, hvad, hvor) samt følge en instruktion
- Eleven har viden om, at tekster har begyndelse, midte og slutning
- Eleven har kendskab til simpel syntaks. Fx ordets rod, bøjninger, tid og sætningsopbygning
- Eleven har viden om tomme pladser og teksters tid og rum
- Eleven kan læse alderssvarende tekster flydende: 100 ord/min
- Eleven har viden om enkle refleksionsspørgsmål. Fx Hvorfor.., hvordan kan det være?
- LIX: 10-15
Slutmål: Eleven kan læse enkle tekster og bruge dem i hverdagssammenhænge
Test:
National test forår
Fase 3
- Eleven har kendskab til førlæsningsmodeller. Fx mindmap, brainstorm, tankekort
- Eleven skal kunne finde et passende søgeord til et emne på fx bibliotek eller på hjemmesider
- Eleven skal kunne stillelæse, have en god tekstforståelse og god læsehastighed: ca. 120 ord/min
- Eleven har viden om egen læsekompetence. Fx kan jeg stillelæse?
- Eleven skal kunne lave personkarakteristik
- LIX: 15-20
Test:
Frivillig national test efterår: 2. klasse
Fase 4
Kompetencemål: Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelser og faglig viden
- Eleven har viden om enkle kildekritiske metoder og heraf kunne vurdere hjemmesiders relevans
- Eleven skal kunne formulere enkle læseformål
- Eleven har viden om oplevelseslæsning og faglig læsning
- Eleven kan gengive teksters budskab
- Eleven har kendskab til og kan anvende læseforståelsesstrategier til multimodale tekster
- Eleven ved hvilke strategier, han kan benytte ved manglende forståelse
- Eleven kan lave et referat
- Eleven kan lave et resume
- Eleven har kendskab til afsender og modtagerforhold
Test:
Obligatorisk national test forår
Fase 5
- Eleven kan vurdere relevansen af søgeresultater på div hjemmesider
- Eleven har viden om rubrikker, billeder og diagrammer og grafik (faglig læsning)
- Eleven kan læse med fordobling
- Eleven kan læse på, - mellem, - og bag linjerne
- Eleven kan strukturere teksters indhold
- Eleven kan inddrage flere tekster i sin forståelse
- Eleven har viden om begyndende perspektivering
- Læsehastighed:
Test:
National test efterår: 4. klasse
Fase 6:
Kompetencemål: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge
- Eleven har teknikker til at gennemføre billede-og fuldtekstsøgning
- Eleven kan vurdere om teksten svarer til læseformålet
- Eleven kan vurdere egen forståelse og kan anvende strategier ved manglende forståelse
- Eleven har genrekendskab
- Eleven kan sætte tekster i kontekst
- Eleven har begyndende forståelse for kildekritik
- Hastighed.
Test:
Obligatorisk national test forår
Fase 7
- Eleven kan forholde sig kildekritisk til tekster
- Eleven kan vurdere afsender og modtager/målgruppe
- Eleven kan læse og strukturere omfangsrige tekster
- Eleven har viden om og kan anvende analysebegreber
- Eleven har viden om tekstformål
- Hastighed:
Test:
National test efterår: 6. klasse
Fase 8
- Eleven kan selvstændigt planlægge og gennemføre informationssøgning
- Eleven kan illustrere komplekse teksters situationer og forløb. FX anvende grafiske modeller mv.
- Eleven har viden om og forståelse for formelle tekster
- Eleven kan reflektere over teksters indhold og kan opsætte scenarier
- Hastighed:
Test:
Obligatorisk national test- efterår og forår
Fase 9
Kompetencemål: Eleven kan læse og diskutere teksters betydning i sammenhænge
- Eleven har viden om og kan anvende metakognitive læsestrategier
- Eleven kan forstå tekster gennem analyse og har viden om analyseredskaber
- Hastighed: