Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Handleplan for læsning

Faseinddeling:

Fase 1:

  • Eleven har kendskab til og er bevidst om eget læseniveau
  • Eleven har viden om og kan anvende enkle læsestrategier. Fx forlyd, billeder, stavelsesinddeling
  • Eleven har viden om førlæsningsstrategier. Fx forside, indholdsfortegnelse, titel, emne)
  • Eleven kan kende forskel på en skønlitterær og en faglitterær tekst i forhold til opbygning, indhold og kendskab til tekstens formål
  • Eleven kan relatere sin egen verden til teksters indhold
  • Eleven har kendskab til hjemmesiders opbygning
  • Eleven kan tale om teksters tema
  • LIX: 5-10

Test:

Ordlæs 1

Tekstlæseprøve: Løven og musen

 

Fase 2

  • Eleven har viden om og kan anvende enkle førlæsningsstrategier, fx titel, forsideillustration, indholdsfortegnelse, emne.
  • Eleven har viden om og kan referere teksters indhold (hvem, hvad, hvor) samt følge en instruktion
  • Eleven har viden om, at tekster har begyndelse, midte og slutning
  • Eleven har kendskab til simpel syntaks. Fx ordets rod, bøjninger, tid og sætningsopbygning
  • Eleven har viden om tomme pladser og teksters tid og rum
  • Eleven kan læse alderssvarende tekster flydende: 100 ord/min
  • Eleven har viden om enkle refleksionsspørgsmål. Fx Hvorfor.., hvordan kan det være?
  • LIX: 10-15

Slutmål: Eleven kan læse enkle tekster og bruge dem i hverdagssammenhænge

Test:

National test forår

 

Fase 3

  • Eleven har kendskab til førlæsningsmodeller. Fx mindmap, brainstorm, tankekort
  • Eleven skal kunne finde et passende søgeord til et emne på fx bibliotek eller på hjemmesider
  • Eleven skal kunne stillelæse, have en god tekstforståelse og god læsehastighed: ca. 120 ord/min
  • Eleven har viden om egen læsekompetence. Fx kan jeg stillelæse?
  • Eleven skal kunne lave personkarakteristik
  • LIX: 15-20

Test:

Frivillig national test efterår: 2. klasse

 

Fase 4

Kompetencemål: Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelser og faglig viden

  • Eleven har viden om enkle kildekritiske metoder og heraf kunne vurdere hjemmesiders relevans
  • Eleven skal kunne formulere enkle læseformål
  • Eleven har viden om oplevelseslæsning og faglig læsning
  • Eleven kan gengive teksters budskab
  • Eleven har kendskab til og kan anvende læseforståelsesstrategier til multimodale tekster
  • Eleven ved hvilke strategier, han kan benytte ved manglende forståelse
  • Eleven kan lave et referat
  • Eleven kan lave et resume
  • Eleven har kendskab til afsender og modtagerforhold

Test:

Obligatorisk national test forår

 

Fase 5

  • Eleven kan vurdere relevansen af søgeresultater på div hjemmesider
  • Eleven har viden om rubrikker, billeder og diagrammer og grafik (faglig læsning)
  • Eleven kan læse med fordobling
  • Eleven kan læse på, - mellem, - og bag linjerne
  • Eleven kan strukturere teksters indhold
  • Eleven kan inddrage flere tekster i sin forståelse
  • Eleven har viden om begyndende perspektivering
  • Læsehastighed:

Test:

National test efterår: 4. klasse

 

Fase 6:

Kompetencemål: Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge

  • Eleven har teknikker til at gennemføre billede-og fuldtekstsøgning
  • Eleven kan vurdere om teksten svarer til læseformålet
  • Eleven kan vurdere egen forståelse og kan anvende strategier ved manglende forståelse
  • Eleven har genrekendskab
  • Eleven kan sætte tekster i kontekst
  • Eleven har begyndende forståelse for kildekritik
  • Hastighed.

Test:

Obligatorisk national test forår

 

Fase 7

  • Eleven kan forholde sig kildekritisk til tekster
  • Eleven kan vurdere afsender og modtager/målgruppe
  • Eleven kan læse og strukturere omfangsrige tekster
  • Eleven har viden om og kan anvende analysebegreber
  • Eleven har viden om tekstformål
  • Hastighed:

Test:

National test efterår: 6. klasse

 

Fase 8

  • Eleven kan selvstændigt planlægge og gennemføre informationssøgning
  • Eleven kan illustrere komplekse teksters situationer og forløb. FX anvende grafiske modeller mv.
  • Eleven har viden om og forståelse for formelle tekster
  • Eleven kan reflektere over teksters indhold og kan opsætte scenarier
  • Hastighed:

Test:

Obligatorisk national test- efterår og forår

 

Fase 9

Kompetencemål: Eleven kan læse og diskutere teksters betydning i sammenhænge

  • Eleven har viden om og kan anvende metakognitive læsestrategier
  • Eleven kan forstå tekster gennem analyse og har viden om analyseredskaber
  • Hastighed: